THE IMPORTANCE OF LIGHT



Photo: Daniella Witte

Funderade tidigare i dag över hur makalöst mycket ljuset påverkar oss. Jag är enormt beroende av hur ljuset är och hur länge det varar under en dag, i jobbet men också rent mentalt. Det har blivit mycket bättre med hur jag nuförtiden hanterar mig själv när vi är mitt i den mörka perioden på året. Nu handlar det mycket om att medvetet fokusera på annat som ger mig energi. Förr kändes det som jag lite gav upp under vintern. Man kan säga att livet stannade upp i väntan på något bättre. Tänker att det var tur att en bättre metod dök upp. Känns som att livet är en aning för kort för att bara leva halva året. Klokt tänkt, eller hur! :)
En sak som gett mig den där extra energin är de dagliga stunderna bakom kameran. Ett ständigt utvecklande som aldrig tar slut. Även här är ljuset A & O för en bra bild och otroligt utmanande. I år har jag bestämt mig för att jag ska göra små workshops i ljussättning. Ett själv-lärande och ett fokus på något som är motsatsen till mörker, och som jag ser mycket fram emot att bli bättre på i mitt fotograferande.

/Daniella


2 kommentarer:

Carole Poirot sa...

This post really speaks to me as I am also very dependent on day light conditions. On days where it seems to stay gloomy and dark all day, I can definitely feel my energy and mood levels dropping - though I have learned to embrace the positive aspect: lots of cosiness by candlelight and lots of fairy lights. Photography is another problem: I bought some photography lights last winter but really hated the outcome. I'm now completely dependent on daylight for my images which isn't easy in winter and with a day job.

Desireé | homeanddesire.se sa...

Ljuset påverkar mig också otroligt mycket... Jag är väldigt mycket tröttare och seg denna årstid. Jag ser också fram emot att utvecklas mer inom fotograferandet detta året!